财新传媒 财新传媒

阅读:0
听报道

明天是理论所的新年晚会,和过去两年一样,我还是不会去表演。

但我和我的学生李霄栋以及孟君合作诗朗诵,我参与策划,李霄栋钢琴,孟君朗诵。选的诗有,我的《色彩》,海子的《给萨福》,海涅的《乘着歌声的翅膀》,艾青的《月光》。

给我博客读者中的文青:

欣燃的美丽的声音:《小王子》

蒋勋朗诵自己的诗,《许愿》

插播,据说google.cn将很快关闭,我最可惜的是Greader,因为一直通过它跟踪很多博客和媒体。另外,用Greader订阅我的博客的人数超过了两千,他们当中的一些也许要直接来看我的博客了

下面是给科学青年的。Erik Verlinde最近写了一点关于他的工作的tweets,我拷贝如下。

Hi to my new followers from slashdot. My paper on gravity is getting enthusiastic respons from colleagues. Cosmology is next.

Hello, to yet more followers. Gravity from information is catching on. I better switch to English tweets, so you guys can read it.

Tomorrow I’ll be discussing with Robbert Dijkgraaf. He is very enthusiastic about these ideas. We are hoping to take the next step.

Some blog discussions are clearly missing some points. Thermodynamics does not need newtonian mechanics, just energy and microstates.

I added a discussion on my website to clarify the logic of my paper, since it has been misunderstood and misrepresented in blog reports.

Looking forward to a day of discussions with Robbert Dijkgraaf. He clearly sees the point of the paper and is enthusiastic about it…

Had nice and useful discussions with Robbert. The issue with Padmanabhan is closed. Now we can focus on the science….

Tomorrow I have to teach. Third year students. They also want to hear about emergent gravity. It is going to be tough to explain it to them.

 

话题:



0

推荐

李淼

李淼

341篇文章 6年前更新

男,1962年10月出生。中山大学天文与空间科学研究院院长,研究方向包括超弦理论、量子引力等。 1982年毕业于北京大学物理系,1984年在中国科技大学获理学硕士学位,1988年在该校获博士学位。1989年赴丹麦哥本哈根大学波尔研究所学习,1990年获哲学博士学位。1990年起先后在美Santa Barbara加州大学、布朗大学任研究助理、助理教授,1996年在芝加哥大学费米研究所任高级研究员。

文章